آزمون پیشرفت تحصیلی
نوشته شده توسط : sevda

آزمون پیشرفت تحصیلی بعد از گذشت دوران یادگیری، با هدف سنجیدن دانش آموزان و بررسی میزان معلومات و درک اون ها از مفاهیم گفته شده، گرفته میشه که این امتحان باید چند بار در سال طبق برنامه درسی مشخص شده و در مدت زمان معین برگزار بشه.



همه دانش آموزها دوست دارند از میزان پیشرفت خودشون در دروس مختلف آشنا بشن. اینکه ظرف یک مدت مشخص چقدر تونستند به اهداف مورد نظر خودشون برسن، رو میشه با کمک بعضی روش ها متوجه شد. از جمله این روش ها استفاده ازآزمون پیشرفت تحصیلیه.

حالا در ادامه این مقاله در مورد اینکه این آزمون چیه و چه خصوصیات استانداردی باید داشته باشه، و چه کار کنیم که در اینآزمون پیشرفت تحصیلی موفق باشیم،توضیح دادیم. پس اگر دوست دارید از روند پیشرفت خودتون در درس خوندن آگاه بشید، حتما ما رو همراهی کنید.

 

آزمون پیشرفت تحصیلی چیست

یکی از معیارهای سنجش دانش آموزها برای اندازه گیری میزان پیشرفت اون فرد در دروس، استفاده از آزمون پیشرفت تحصیلیه. به طور کلی آزمون، یعنی سنجیدن افراد بعد از گذشت دوران یادگیری، برای اینکه میزان معلومات و درک فرد از مفاهیم گفته شده، سنجیده بشه.

وقتی که آزمون پیشرفت تحصیلی گرفته میشه، شما می تونید نقاط ضعف و قوت خودتون رو بهتر بشناسید و در زمینه هایی که مشکل دارید، بیشتر وقت بگذارید. نتیجه این مدل آزمون ها نه فقط برای دانش آموزان که برای معلم ها هم می تونه مثبت باشه. این آزمون ها می تونند به روش های مختلفی انجام بشن و نتایج دقیقی رو به همراه داشته باشن.

در طول یک سال تحصیلی با معیارهایی که از طرف وزارت آموزش و پرورش ابلاغ میشه، معلم ها باید به غیر از امتحانات پایان ترم و پایان سال، چندین آزمون پیشرفت تحصیلی دیگه هم از دانش آموزها بگیرند تا متوجه مشکلات یادگیری بچه ها شده و اقدام به رفع اون ها کنند.

میشه این آزمون ها به شکل تستی باشه و یا تشریحی. هر کدوم از این روش ها هم می تونند برای بررسی یک تا چند شاخص مهم تر تلقی بشن. البته بهتره معلم فقط به نمره دانش آموز اکتفا نکنه و کیفیت یادگیری بچه‌ها رو مورد توجه قرار بده. اگر به غیر از آزمون پیشرفت تحصیلی از آزمون های هوش و استعداد هم بشه استفاده کرد، مسلما همه میزان یادگیری رو فقط به نمره آزمون پیشرفت تحصیلی خلاصه نخواهند کرد. به طور کلی وجود این آزمون ها برای اینکه متوجه پیشرفت درسی بچه ها بشیم، لازمه و ضروری.

بیشتر بخوانید: راه های افزایش تمرکز هنگام درس خواندن

 

 

 

 

 

ویژگی های یک آزمون پیشرفت تحصیلی

یک آزمون برای اینکه بتونه نتایج قابل اعتمادی به همراه داشته باشه، باید کاملا براساس استاندارد طراحی بشه. حالا اینکه این استانداردها چی هستند با هم مرور می کنیم:

 

 طبق برنامه درسی طراحی شده باشند:

با توجه به مطالبی که در یک زمان معین مثلا طی یک ماه یا دو ماه، بچه ها آموزش دیدند، باید سوالات طبق همون مطالب طرح بشن و تمام اون مطالب و سرفصل ها رو شامل بشه. به این شکل دانش آموز می تونه تمام نقاط ضعف خودش رو بهتر و دقیق تر بشناسه. در ضمن اینکه در آزمون ها از مطالب قبل هم سوال طرح بشه، موضوع خوبیه برای اینکه مطالب قبلی مجددا مرور بشه و برای دانش آموز صرفا جنبه حفظ کردن برای یک آزمون نباشه!

 

 مدت برگزاری آزمون استاندارد باشد:

یعنی با توجه به نوع درس و نوع سوالات( تستی یا تشریحی بودن ) و همچنین کیفیت سوال ها ( ساده، متوسط و سخت ) زمان استانداردی برای جواب دهی در نظر گرفته بشه تا بچه ها بتونن با آرامش خاطر و نه صرفا جواب دادن و عقب نیفتادن، به سوالات جواب های بهتری بدن. قرار نیست ماراتن برگزار بشه، قراره کیفیت یادگیری محک زده بشه و هر جا صحبت از کیفیت آموزش به میون میاد، عجله ای در کار نیست!

 

 مطالب درسی مرور شود:

در مورد اول هم این نکته رو متذکر شدیم که بهتره در مرحله ای که آزمون پیشرفت تحصیلی از بچه ها گرفته میشه، مطالب قدیمی تر گذشته رو هم لابه‌لای سوالات بیاریم، تا به این ترتیب دانش آموزها یاد بگیرن که درک شون از مطالب کتاب درسی باید عمیق باشه نه سرسری و حفظ کردنی.

 

 پوشش تمامی سرفصل ها:

کسی که قراره سوالات مربوط به آزمون پیشرفت تحصیلی رو طراحی کنه، باید در نظر داشته باشه که تمام قسمت های موردنظر رو به طریقی در سوال ها، بگنجونه و صرفا به مسائلی که همه اهمیت‌شون رو می دونن نپردازه!

 

 آزمون، پاسخنامه اصولی داشته باشد:

اگر قراره آزمونی از بچه ها گرفته بشه، بهتره پاسخنامه هم به همراهش داده بشه تا دانش آموز متوجه اشتباهات خودش بشه و اگر سوالی رو غلط جواب داد؛ پی به اشتباهش ببره و راه حل درست رو بفهمه. اگر فقط طراحی سوال مطرح باشه و دانش آموز با علامت سوال های زیاد، از سر جلسه بیرون بیاد، نتیجه خوبی در پی نخواهد داشت.

 

آزمون پیشرفت تحصیلی

 

 اگه براتون مهمه که همیشه جزو دانش آموزان موفق و زرنگ کلاس باشین می تونین مقاله زیر رو بخونین.

بیشتر بخوانید: چگونه دانش آموز زرنگ و موفقی باشیم

 

اهداف آزمون پیشرفت تحصیلی

برگزاری آزمون پیشرفت تحصیلی در طول سال تحصیلی می تونه نتایج خوبی رو برای هر دانش آموز به دنبال داشته باشه.

 

 اولین نتیجه ای که می تونه باشه اینه که خود دانش آموزها می تونن نقاط ضعف خودشون رو در هر درس متوجه بشن و به این ترتیب یا زمان بیشتری رو برای یادگیری اون درس اختصاص بدن و یا دقت خودشون رو بالاتر ببرن و بیشتر به رفع اشکالاتشون برسن. همچنین چون این امتحانات در طول سال و به فواصل معین برگزار میشن، طی این مدت دانش آموزها می تونند از روند پیشرفت یا پسرفت خودشون با مقایسه امتحانات آگاه بشن.

 

 برنامه ریزی هاشون دقیق تر خواهد شد و البته نکته دیگه اینکه با استرس زمان آزمون ها، کنار میان و مدیریت زمان و استرس در این مواقع رو بهتر می تونن در دست بگیرند.

 

 اصلی ترین نتایج برگزاری این دست امتحانات شاید همین مورد آخر باشه. چون بچه های زیادی هستند که با وجود میزان یادگیری بالا و هوش و استعدادی که دارند فقط به دلیل اضطراب نمی تونن بر شرایط و جو حاکم بر امتحان ها، غلبه کنند و همین مسئله برای اینکه نتیجه خوبی نگیرند، کافیه! این تسلط می تونه در امتحان های بزرگتر مثل کنکور هم اذیت کننده باشه. پس این امتحانات می تونه یک جور تمرین غلبه بر استرس های بزرگتر هم باشه.

بیشتر بخوانید: ایجاد انگیزه برای درس خواندن

اهمیت و چگونگی تحلیل آزمون پیشرفت تحصیلی

فقط برگزاری آزمون پیشرفت تحصیلی مهم نیست، مهم تر از اون تحلیل و ارزیابی این امتحانه. یعنی با توجه به نوع سوال هایی که در اختیار بچه ها قرار گرفته و جوابی که اون ها دادن، باید معلم ارزیابی داشته باشه که این دانش آموز پیشرفتی هرچند کم، داشته یا نه.

بدون تحلیل درست از نتایج آزمون پیشرفت تحصیلی، و تکیه صرف فقط بر روی نمره بچه ها، اشکالات واقعی بچه ها پدیدار نمیشه. البته به نظر میاد در هنگام طراحی سوال ها هم باید به کیفیت سوالات بیشتر توجه بشه و به نوعی سوالات هوش و استعدادهای درونی بچه ها رو به چالش بکشه و یک پرسش و پاسخ حفظ کردنی و از قبل مشخص، نباشه.

به طور مثال ممکنه یک دانش آموز در سوالات تحلیلی، نتیجه خوبی بدست بیاره ولی برعکس در مورد دروسی که یک قاعده مندی مشخص داره، نمره جالبی کسب نکنه. این مسئله دلیل بر این نخواهد شد که کل استعدادهای دانش آموز نادیده گرفته بشه.

 

آزمون پیشرفت تحصیلی چیست

 

 بعد از برگزاری امتحانات پیشرفت تحصیلی برای دانش آموزا کارنامه صادر میشه که برای دریافت این کارنامه می تونین مقاله زیر رو بخونین.

بیشتر بخوانید: دریافت کارنامه تحصیلی با کد ملی

عوامل مؤثر بر پیشرفت در آزمون پیشرفت تحصیلی

نکته ای که در اینجا لازمه که ذکر بشه اینه که وقتی استعداد و توانایی یک فرد با آموخته هاش متناسب باشه، می تونیم بگیم که پیشرفت تحصیلی داشته. یعنی مجموعه عواملی هستند که می تونن بر روی این توانایی ها اثرگذار باشند و  فرد رو به سمت پیشرفت و یا پسرفت، سوق بدن. از جمله:

 

 وضعیت خانه و خانواده:

یکی از اصلی ترین و مهمترین مسائلی که می تونه در پیشرفت دانش اموز در این آزمون ها، خیلی موثر باشه، وضعیت خونواده است. هم از لحاظ فکری و فرهنگی، و هم از نظر میزان آرامشی که فرد در یک خونه در کنار اعضای اون باید داشته باشه.

خانواده هایی که در اون ها علم آموزی و کسب دانش و فهم، در درجه مهمی قرار داره به طور قطع، بچه هایی با این زمینه حساسیت، به جامعه تحویل میدن. خانواده هایی که با کمترین تنش و اضطراب روبرو هستند موقعیت و آرامش بیشتری رو برای درس خون بچه هاشون مهیا می کنند.

 

 دوستان فرد:

چیزی که خیلی در خلق و خوی افراد اثرگذار خواهد بود، وجود دوستایی که اطراف افراد هستند. از قدیم هم گفتن کمال همنشین در من اثر کرد... و این یعنی اگر دوستان فرد به درس و درس خوندن اهمیت بدن، در فرد اثرگذار خواهند بود.

 

 انجام تکالیف به شکل منظم:

نظم داشتن یکی از مسائلیه که باعث میشه به خودی خود ذهن و مغز آدمها فعال تر بشن و انجام به موقع و منظم تکلیف ها هم به این امر کمک زیادی می کنه و به پیشرفت در دروس کمک خواهد کرد.

 

 رفتار معلم:

یکی از مهمترین آیتم های دیگه برای میزان پیشرفت در آزمون پیشرفت تحصیلی، رفتار و کردار معلم هاست. این مسئله می تونه حتی نتایج تاثیرگذاری بر آینده دانش آموز هم بگذاره. تشویق به جا و به موقع و جلوگیری از ناامید کردن بچه ها، می تونه کارهایی بکنه کارستان. این مسئله نه فقط در پیشرفت تحصیلی بچه ها که حتی در حل مشکلات روحی و خونوادگی اونها هم می تونه اثرگذار باشه.

 

 آموزش های تقویتی:

گاهی بعضی بچه ها ممکنه به سطح بیشتری از یادگیری و ساعت های آموزش احتیاج داشته باشن. به این ترتیب نیازه که از روش های کمک آموزشی هم در این وسط استفاده بشه.

اگه بعد از خوندن این مقاله هم باز سوال یا ابهامی در مورد آزمون پیشرفت تحصیلی داشتین، می تونین از هر جای ایران که هستین با کارشناسای مرکز مشاوره تحصیلی تحصیلیکو تماس بگیرین و از تجربه این کارشناسا برای موفقیت در امتحان استفاده کنین.

در ادامه بخوانید: درس هر روز همان روز بخوانید

 

 

 

 



سوالات متداول

 

1- ✔️ یک آزمون پیشرفت تحصیلی خوب باید چه ویژگی هایی داشته باشه ؟

✔️ از جمله ویژگی های یک آزمون خوب اینه که در زمان معینی برگزار بشه که بقیه ویژگی های لازم در این مقاله گفته شده.

2- ✔️ اهداف آزمون پیشرفت تحصیلی چیه ؟

✔️ یکی از اهداف برگزاری این امتحان، اینه که دانش آموزها بتونن نقاط ضعف خودشون رو در هر درس متوجه بشن که توضیحات بیشتر در این مقاله داده شده.

3- ✔️ چه عواملی در پیشرفت تحصیلی دانش آموزا موثره؟

✔️ همون طور که در این مقاله به طور کامل گفته شده عوامل زیادی از جمله رفتار معلم، خانه و خانواده و ... در پیشرفت تحصیلی دانش آموزا تاثیر گذاره.

منبع : آزمون پیشرفت تحصیلی





:: بازدید از این مطلب : 156
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 29 فروردين 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: